Rabu, 16 September 2015

Bercuti ke Jakarta Jun 2014

Kami bertolak dari Bandung sejak 8 pagi, dan sampai ke Taman Mini Indonesia   pukul 12 tengahari, padahal perjalanan setakat 145 km sahaja, kalau ikut google map 2 jam setengah  tanpa macet.  Itu ikut jalan tol sepenuhnya.  Kalau kat Malaysia, 145 km boleh sampai kurang 2 jam.

Dah sampai, terus naik kereta kabel.  Rendah je kabel tu, takat tinggi pokok kelapa.  Dapat tengok dari atas model perkampungan dan rumah2 di semua pulau2 utama Indonesia.   Belum puas, kami pergi lawat rumah2 tu berjalan kaki, singgah dari rumah ke rumah. Kesian nenek, penat sangat ikut anak cucu berjalan.   Kami tengok rumah Palembang, Sumatera yang paling sama bentuknya dengan rumah2 Melaka sekarang.  Logiklah sebab Parameswara pun berasal dari Palembang, tentulah design rumah dari sana yang dibawa ke sini.

Rumah yang paling cantik dan berseni pastilah rumah Minang dari Sumatera Barat.  Memang samalah dengan rumah2 orang besar di Negeri Sembilan.

Oleh kerana susur galur ummi adalah kaum Banjar dari Kalimantan Selatan, memang kami teringin sangat nak tengok rumah dari sana.  Tapi  uhmmm kenapa lain sangat dengan rumah2 kat kampung kami di Sabak Bernam dan Bagan Datoh?  Orang2 Banjar langsung tak bawa design rumah mereka ke Tanah Melayu ketika berhijrah beramai2 sekitar 1800an, semasa berlaku perang di Kalimantan Selatan dengan campurtangan Belanda.

Semasa kami singgah ke rumah2 dari Sulawesi, barulah nampak persamaan dengan rumah2 di Selangor.  Rupanya design rumah2 di kampung kami mengambil design rumah Bugis.  Yang peliknya, di kampung kami tu tiada seorang Bugis pun. Mungkin kerana mereka yang berkuasa di Selangor dan menjadi raja, semua design rumah pun ikut tempat mereka.  Bahagian tepi rumah memang hampir2 sama dengan rumah arwah nenek ummi di Sungai Besar, dimana anjung dan dapur dipisahkan oleh ruang kecil dan sempit dan di situ juga ada tangga untuk ke luar rumah.

Selepas menghabiskan masa 2 jam di situ, kami bertolak ke penginapan kami di Kota Tua Jakarta.  Sengaja kami pilih tempat tu sebab masa kami pendek sahaja, dan ayah nak lawat Kota Tua sahaja.  Kami tak nak masuk ke dalam bandaraya Jakarta.  Lagipun ummi dan ayah dah pernah ke sana hampir 20 tahun yang lalu.
Kota tua ni tempat pemerintahan Belanda di Jakarta.  Bangunan2 Belanda di sini jauh lebih banyak dari di Melaka dan masih kukuh lagi.   Melaka betul2 jaga bandar mereka dan tarik ramai pelancung.   Bangunan2 Kota Tua nampak cantik dari depan sahaja,  sungai di bahagian belakangnya sangat kotor, busuk dan penuh sampah sarap.

Kami sempat merasa naik pengangkutan awam yang tiada di Malaysia.  Yang biru tuk tuk, dan kenderaan oren di bawah ialah bajaj.  Tuk tuk sudah dihentikan servisnya, yang tinggal sekarang ni bajaj je.

Kami bertolak ke Lapangan Terbang Sukarno-Hatta keesokannya.  Twins Hotel  kami tinggal tu sangat best, kami ambil 2 family room, dan sarapan disediakan.  Kota Tua juga agak dekat dengan airport, tak perlu merempuh macet kota Jakarta yang teruk semata2 nak balik Malaysia.  Jaraknya dalam peta 22 km sahaja, tapi lebihkurang sejam jugakla kami merangkak baru sampai.

1 ulasan:

1. Jom ke Jakarta-Bandung tahun 2020! Promosi RM799/pax (min 6 pax) untuk 4H3M. Trip termasuk flight + transport + hotel + breakfast + tour guide. Untuk pertanyaan lanjut blh ws 018-9591995 atau email najwaakutravel@gmail.com